Mopeder

Uppväxten i Asmundtorp, som ligger sex kilometer från Landskrona, var en stor frihet

och den växte när jag närmade mig moppeåldern och det tekniska intresset blev större.

Min första moped var en Puch Florida från 1967, med treväxlad fotväxel,

så kallad punglåda eftersom den hängde under motorn. Bilder saknas

men jag hade den bara en kortare tid, ett par månader, innan jag blev 15.

Strax innan jag fyllde år hade vi varit hos mors kusin Mårten och köpt en

Monark 50S av årsmodell 1969, såvitt jag vet köpte han den ny, jag gav

300 kronor för mopeden som var ganska fin. Här är en bild på en likadan moppe:

Som synes är det lite gubbvarning över den, inte mycket att imponera på tjejerna med om man säger så...

Dock hade jag idéer för hur man skulle kunna "hotta" den till ett acceptabelt skick.

Här är två bilder på just min moppe, tagna utanför huset i Asmundtorp sommaren 1976

då jag haft moppen i ett drygt halvår, långsadel, högt styre, förlängd framgaffel och

ingen framskärm, kort sagt, klockren kopia på den värsta choppern man kunde hitta...

 

Naturligtvis dög inte trettio knyck heller så via lite hemmatrim blev det till slut en 60cc-cylinder

och en Bing 17-förgasare, så kallad kyrkportare*, det räckte för att bli "snabbast i byn"...

Nu ville ödet att denna moppen försvann ur min ägo våren 1977, av en händelse dök ramen

upp på nytt våren 2012 efter att ha legat i skogen i 35 år, inte mycket kvar kan man konstatera.

* Bing "kyrkportsförgasare" hade ett rektangulärt hål som mätte 14x17 millimeter, det såg väl

ut som porten till en kyrka, därav namnet. Korrekt beteckning var Bing 1/17/49 eller 1/17/69

 

Nu har jag köpt en precis likadan moped på nytt, faktiskt den som syns på översta bilden.

Det som triggar fantasin en smula är att mellan min gamla moppe och den jag nu köpt

skiljer endast en siffra i det sexsiffriga ramnumret, de kan alltså ha varit tillverkade samma

dag, samma vecka eller väldigt långt mellan varandra, jag söker svaret på den frågan just nu.

Här är en bild till på min "nya" moppe som för övrigt redan har en 60cc-cylinder och

kyrkportare, jag behöver alltså inte leta upp dom grejorna på nytt.

Ett antal fler mopeder passerade under dessa år, allt behöver inte nämnas.

År 2011 då jag sålt Camaron fick jag för mig att bygga en racermoppe och ställa upp

på RoadRiders årliga moppedragrace som går av stapeln i mitten av Maj varje år.

Jag gjorde ett överslag och fick för mig att en automatväxlad moppe skulle vara

bra och framgångsrik, givetvis valde jag en oförbätterlig loser till maskin:

En Piaggio SuperBravo, en maskin med samma motor som i Piaggio Ciao.

Seriöst ombyggd med mycket kul delar, PVL-tändning, sidoinsug med reedventiler

och lite annat, resultatet blev helt seriöst, i alla fall till utseendet:

Verkligheten var dock en annan, jag fick aldrig någon seriös fart på maskinen.

För klen motor tillsammans med en flummig kraftöverföring gjorde mig till statist

på racet, hade ingen chans, fick nöja mig att vara snabbast automatmoppe...